utorak, 9. listopada 2018.

Glavni problem mise Novus Ordo

Ideju glavnog problema mise Novus Ordo (uvedene prije 49 godina) dosta je dobro predočio Nadb. Lefebvre, čiju intervenciju ćemo nastojati objasniti što bolje i preciznije. Naime, prva definicija mise Novus Ordo, onako kakva je došla u službenom dokumentu Vatikana povodom izdanja novog misala, bila je da je misa "sveta zajednica". Drugim riječima, cijela konstrukcija nove mise bila je napravljena pod tom vizijom.


[Pravi smisao katoličke mise]

No, tada je skočio Prefekt Svetog Oficija (nekad poznata kao Inkvizicija) Kardinal Ottaviani, zajedno sa drugim prelatima katoličkog gledanja na stvari, i upozorio: "Misa nije 'sveta zajednica', već Žrtva!"
[Zašto je prije Novus Ordo reforme bilo obavezno ugraditi relikvije nekog sveca u oltar? Jer su prvi kršćani slavili misu gradeći oltare nad grobovima mučenika]

Nije se moglo oduprijeti ili ostati ravnodušan na ovu ozbiljnu i tešku primjedbu. Što je onda uradio Bugnini, dizajner Novus Ordo i Pavao VI, koji ju je odobrio? Jednostavno, promjenili su definiciju mise, stavili novu sa klasičnom, tradicionalnom terminologijom... ali nisu promijenili niti jedan zarez, točku ili riječ misala. Sve je ostalo isto, samo što su promijenili definiciju.

[Zašto se pričešćuju klečeći? Jer primaju Boga]

Onda je odgovorio Lefebvre: "Ali ljudi, onda će nova konstrukcija ostati prema prvoj nakani, samo će joj biti promjenjeno ime". I onda je dao sljedeće objašnjenje, koje ćemo nastojati malo utančati i "okititi":
[Na čemu je stavljen akcenat? Na gozbi. Odatle "stol" oko kojeg se okupljaju i pričešćuju se]

Pretpostavimo da neki građevinac želi podići jednu građevinu na jednoj lokaciji. Na toj lokaciji općina dozvoljava jedino podići religiozni objekt, poput samostana ili manastira, jer je tu nekad bio jedan drevni manastir. Sad, dolazi graditelj s projektom koji je naručio za svoju nakanu: napraviti jedan hotel na tom mjestu.
[Zašto se pričešćuju sjedeći i na ruku? Jer su došli da Večeru. Ali misa je Žrtva na Kalvariji, gdje se Bog daje za hranu pripremljenima. I Bog se tako ne prima]

Ali općinski službenik, nepodmitljiv i gledajući na slovo i duh zakona, odgovara: "Gospodine, ne možemo Vam dati odobrenje za gradnju hotela na mjestu gdje se može podići samo jedan manastir ili samostan".
["Ne dopuštam ženama da poučavaju u Crkvi", govori Sv. Pavao - Riječ Božja. Ma 'ko tebe šljivi, Pavle, znamo mi bolje]

"Nema problema, kaže poduzetnik, uvediti u općinske knjige da se radi o jednom manastiru, makar ustvario bio hotel".

U čemu je problem? U tome što će ta građevina biti ustvari hotel sa pločom ili potvrdom na kojoj će pisati da se radi o manastiru.

To je dakle hotel, uveden u katastar kao manastir.

To je suština problema mise Novus Ordo. Njegova konstrukcija je protestantiziranog duha. Rekli su to kompetentni kardinali Ottaviani i Bacci, osim drugih prelata. "Njegova struktura, u cjelini i u detaljima, udaljuje se na impresionantan način od katoličke teologije svete mise, kakva je dana u XXII zasjedanju Tridentinskog Sabora", navodi se u službenom osvrtu kojeg podnose kardinali Ottaviani i Bacci Pavlu VI.

Dovela se u pitanje i sama pretvorba. Riječi pretvorbe, izmenjene na značajan način u odnosu na prijašnje, vjekovne do apostolskih vremena riječi pretvorbe, donešene su kao da prepričavaju neki događaj, a ne na aktualan način značeći ono što se događa u istom momentu: Žrtva Sina Božjeg koja se opetovano pikazuje, aktualizira, na Kalvariji.

Plus cjelina nove mise, cjelina i toliki detalji.

Nova, izmjenjena građevina sa starim imenom. Što je to? Neki svećenik joj može nastojati dati katolički smisao... dok neki drugi ne. U svakom slučaju, dopuštajući se voditi strukturom i poukom nove mise... stvara se novi mentalitet, koji nije vjekovni katolički.

To je možemo reći, vrhunac preloma poskoncilskog perioda - s korijenom u samom drugom vatikanskom - u odnosu na svo prijašnje vrijeme.

To je glavni razlog pobune tradicionalista: mora se održati kontinuitet Žrtve.

I to je razlog zašto se ove stvari kriju od novih generacija svećenika. Katolička vjera im se tumači kao da je počela 1965.

No, stara je poslovica: u laži su kratke noge. Nisu mogli prevariti sve. I ovo spoznanje o pravoj katoličkoj misi sve više se širi.

Broj komentara: 5:

  1. Glavni problem NO mise je sto Ljubav nije ljubljena.
    Robelar

    OdgovoriIzbriši
  2. A što je sa svim drugim aspektima liturgije koji su kroz povijest nadodavani, od Isusove posljednje večere… Npr. kameni oltar, a Isusu je bio dobar drveni stol… Ako je Isus imao posljednju večeru na drvenom stolu, oko kojeg su bili okupljeni apostoli, i koji nisu prolazili kroz prenaglašeno umjetne forme uvođenja u mistiku događaja, već su to prirodnije doživljavali, kao kad se spremamo zajednički blagovat, usmjerujući pažnju na onoga koji se brine da nas nahrani, koristeći kruh, nešto nama blisko, prirodno, da nam se preko njega preda. Zar nije on učinio i taj čin savršenim, i izabrao savršeni ambijent, i način? Nije li se "poboljšavanjem" toga, uvelo hrpu neprirodnosti u odnos, u događaj? Isto kao kad su jedni jeli i pili sa naglaskom na jedenje i pijenje, zar nisu drugi otišli u sterilizaciju topline i čovještva kad su počeli graditi sve i svašta što je trebalo "poboljšati" uvođenje u mistiku? Zar nije vjera, povjerenje u Onoga koji sve vodi, to što je najpotrebnije, Onaj koji kad stvori, vidje da je dobro ?... Mislim da je poniznost prepoznati savršena djela Božja i ništa im ne oduzimati ni dodavati….Zato smatram da protestanti imaju puno opravdane kritike na račun katolicizma, za koje su katolici slijepi, a tiču se vanjske forme obreda, dok je druga krajnost da se samo jede i pije, bez da se susretne Onaj koji je sebe učinio jestivim i pitkim….Ni naglasak na žrtvu, ni samo na blagovanje, nije dobar, naglasak je uvijek na sjedinjenje sa Onim koji ti je Sve…

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Misa nije Posljednja Večera, već Žrtva na Kalvariji.
      Na Posljednjoj Večeri je anticipirana Žrtva koja se izvršava na Kalvariji.

      Izbriši
    2. Zar nije Posljednja Večera, temeljni ritualni dio, za svaki budući spomen čin do dana današnjega? Ono što je na Posljednjoj Večeri anticipirano, je izvršeno na Kalvariji, ali se nakon toga uprisutnjuje onako kako je pokazao Isus na Posljednjoj Večeri, samo sad sa snagom izvršenog čina… Zar se nakon Kalvarije mijenja ritual i zašto?

      Izbriši
    3. Na Posljednjoj Večeri se anticipira ono što je doista Sv. Misa: Žrtva na Kalvariji.
      Ta Žrtva je uistinu i Gozba Tijela i Krvi Kristove, zbog toga pričest, koja je i Prisutnost.
      Misa nije sjećanje na Posljednju Večeru, ili njena obnova, već ona ista Žrtva na Kalvariji koja se aktualizira, i koja je bila anticipirana na Večeri.
      "Ovo je moja krv... koja će se za vas i za mnoge proliti..." ukazuje se na ono što se događa na Kalvariji. To je srž Mise.
      Protestanti u to ne vjeruju, kod njih ostaje samo večera. Zato oltar zamjenjuju stolom. To nije katolička teologija i vjera. Zbog toga u katoličkoj misi svećenik je okrenut prema oltaru, tj. Bogu Ocu kojem prinosi Žrtvu Sina u Duhu Svetomu u ime Crkve.
      U Novus Ordo svećenik gleda vjernike, potencirajući pojam večere.

      Izbriši