četvrtak, 7. ožujka 2019.

Potreba životnog plana

Ciljam na vremenski raspored duhovnih, kulturnih i materijalnih aktivnosti i potreba.

Što je krepost? Uobičajena raspoloživost za činiti dobro.

Da bi nešto bilo "uobičajeno", ukoliko ovisi od nas, treba biti vježbano. Vježba, baš kao i na naravnom, tjelesnom planu, mora imati red i program. Uglavnom postoji dnevni, tjedni, mjesečni, tromjesečni i godišnji program. Mora se znati koliko se vremena može trenirati dnevno; koje vježbe, koliko serija, koliko ponavljanja u svakoj seriji. Koliko dana tjedno, itd.

Analogija vrlo dobro može poslužiti za kulturne aktivnosti, za studij i za bilo koji posao. Onaj koji nema raspored, vrlo lako će napraviti sam sebi probleme u studiju, radu, obitelji, itd. Gdje god stigne, sve će uprskati.

Jednako je i u duhovnom životu, gdje raspored treba doći na prvo mjesto, suprotno onom što mnogi čine. Proširio se običaj među mnogim vjernicima za stihijsku pobožnost, već prema tome "kako se osjećaš". Bazirati ili vezati duhovnost na osjećajima, čisti je plod modernizma.

Dopuštam si stoga dati ti nekoliko savjeta. Tvoja pobožnost treba biti klasična, ako je moguće liturgijska. Pobožnost mora biti prvo osobnog tipa, a onda ustaljenih načina molitve. No, ne možeš moliti ako ne hraniš svoj duh dobrom hranom. Dakle, trebaš također posvetiti vremena dobrom duhovnom štivu.

Prije svega ostalog, prije nego što počneš da tako kažemo, trebaš vidjeti s koliko vremena raspolažeš, i koliko vremena možeš ugrabiti od onog koje si inače posvećivao nepotrebnim aktivnostima. Svak ih ima u svom životu, i treba ih brusiti.

Ali još prije ovog prvog koraka, jest onaj početni, obavezni, koji naznačuje Sveta Tereza: prvo treba prekuniti sa bilo kojim smrtnim grijehom. Ne može se biti "duhovan" dok se uobičajeno vrši nešto što nije dobro, što treba ostraniti. Odnosim se na prave, teške grijehe. Istina, nekad može biti neupućenih osoba koji ne znaju da nešto jest grijeh, te to spoznaju kasnije. Vidjeti će se da li su dobre volje, ako automatski prekinu sa tim.

Riješeno to pitanje, idemo na dnevni raspored. Ono nužno jest: osobna molitva, krunica, Sveto Pismo i duhovno štivo. Kad je dan baš bio lud, ni tada krunica ne može nedostajati. Ali ne pravi od toga običaj.

Prvo, ustaj se uvijek, osim ako radiš u smjenama, u isto vrijeme. Nastoj imati osobnu molitvu, ti pred svojim Spasiteljem i Otkupiteljem, dva puta dnevno, prije i poslije podne. Kroz određeni period, poseveti osobnoj molitvi uvijek isti broj minuta. Pet, deset... do pola sata. Svaki dan isto, dok ne postigneš naviku i ne uvidiš da tvoje ostale dnevne aktivnosti ne samo da ne opadaju, nego da idu na bolje. Svome Bogu govoriš o svemu što te okružuje, muči pa možda i raduje. Što mi je činiti, pitaš? Kako Gospodin moj i Bog moj gleda na ovo? Itd. Naučiti ćeš vježbom, to jest, kroz ustaljenu molitvu.

Ako ne možeš moliti kući ili u nekoj kapeli, možeš dok putuješ, bilo da ti voziš ili u javnom prometu.

Krunica. Ne prenemaži se i ne pravi glupe face. Dvadeset minuta, jednako može u prijevozu ako ne može drugačije. Ali umri a ne propusti.

Sveto Pismo, i duhovno štivo. To ti je dobro da ti se pročisti pamet i da mnogo toga dobrog naučiš. Tu dolazi do izričaja ustaljenost. Ne čitaj na preskok, kao fol "što ti Duh govori". To su karizmatske gluposti. Ti idi ciklično po redu. Barem Novi Zavjet, par minuta dnevno; gdje stigneš, ostaviš kakvu sličicu za oznaku. Ja napr. čitam Šarićevu Bibliju. Novi Zavjet po redu, od Sv. Mateja do Otkrivenja. Svaki dan pola jedne stranice (jednu kolumnu). Jednako jednu kolumnu iz Starog Zavjeta, plus još jednu iz mudrosnih knjiga SZ. Ukupno tri minute. Ali svaki dan. Onda deset do petnaest minuta duhovnog štiva. To bude kojih pet do deset stranica, ovisi o formatu, teksta dnevno. Knjigu po knjigu, tako sam pročitao brdo dobre duhovne literature, od crkvenih otaca, naučitelja, do crkvenih dokumenata.

Vidi da li možeš ići na misu. U normalnom vremenu to bi bilo stožerno. Danas pazi što se i kako govori i čini.

"Vlastiti duh nije dobar savjetnik", govori Knjiga Mudrosti. Dobro je, neophodno da imaš duhovno vodstvo, nekog s kim razgovarati o mnogo čemu. I ako je moguće, jedne duhovne vježbe godišnje.

Raspored je kao struktura građevine. Ako nema čvrste stupove, urušiti će se. Ako naprotiv postaviš ovaj duhovni red, on će te nositi, i u teškim časovima biti ti od velike pomoći. Postati će ti navikom, i ta navika učiniti će da kad si na nezgodnoj nozi, ne počneš misliti o glupostima, već se prihvatiš dobrih stvari i običaja koji su u stanju da te izvuku iz živog blata u koje si ugazio. Red je čvrsta grana koja ti pomaže izaći iz blata.

Čemu sve to? Moraš opažati napredak u svom duhovnom životu, tj., u svom životu kršćanina. Da li si iz dana u dan bolji radnik? Da li si bolji muž, žena, Bogu posvećeni, učenik,... Dakle, neophodan je dnevni ispit savjesti više nego voda koju piješ. Pobožnost i red ne vrijede ništa ako ne uspijevaš iznijeti naprijed, svaki dan što odličnije i bolje - bez opsesija i u miru - svoje staleške dužnosti: obitelj, posao, Domovina.



Nakon Djevice, nema većeg sveca od Svetog Josipa. Njega Sveta Tereza zove "učiteljem duhovnog života"? Zašto? Jer je, nakon Djevice, najviše vremena provodio sa Isusom. On ga je oblačio, hranio, učio ga raditi, i uvijek: učio od njega.

Herojski trenuci u našem životu su malobrojni. Ali da bi se mogli dati, potrebno je živjeti tiho i čedno kroz dugo vremena poput Svetog Josipa.

Odluči odrediti sam sebi svoj nepropustivi, stožerni duhovni plan i raspored.

Broj komentara: 9:

  1. Reci mi molim te ako nije tajna , koju Saricevu bibliju koristis. Jjedno od prva dva izdanja objavljena za njegova zivota ili ova nova izdanja prevedena na novogovor, teoloska recenzija iz. I sam imam saricevu Bibliju osmo izdanje i ne citam je uopce jer je prevedena na suvremeni hrvatski sa teoloskom recenzijom pa nevidim smisla. Hvala

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Šarićevu, prvo izdanje, 2006. Inače, i kod njega se osjeća upliv modernizma. Duda i Rupčić recimo i više.
      Kad vidim nešto što mi je sumnjivo, posegnem za Vulgatom. Duda je napr. izbacio stih u kojem se navodi u Prvoj Samuelovoj kako su Elijevi sinovi svećenici zlostavljali (bludno) žene, kad bi ove pohađale svetište. Protestanti znamo da su izbacili poslanicu Sv. Jakova; ovi su izgleda u izvjesnoj mjeri primili tog duha. Ali treba gledati što je pravi i istinski pisac Svetog Pisma htio reći.

      Izbriši
    2. Samo kazem za saricevu da mi nema smisla ta nova izdanja kad je prevedu na novogovor i naprave teolosku recenziju. Da zelim citat novogovor i modernizam nebi trazija saricevu bibliju.

      Izbriši
  2. Dan ima 1440 minuta . Te su nam minute ionako darovane od Boga i ustvari mi Bogu nista ne dajemo ako neko svoje vrijeme odvojimo za Boga. On to vrijeme molitve poklanja nama a ne mi Njemu. A toliki ne odvajuju nista. Takodjer Bog nam daje sest dana za jedan, nedjelju, odnosno 60 minuta odvojiti u nedjelju za Misu. Sto se tice molitve nas karizmaticar vlc. Radigovic kaze koliko molitve toliko snage. Sabranost i povezanost sa Bogom treba biti tijekom cijeloga dana , pa cak i dok spavamo . Da bi uopce mogli moliti moramo zeljeti moliti. A mnogi ne mole , malo mole ili lose mole jer nisu povezani sa Duhom Svetim. Iako su krsteni jos nisu rodjeni odozgo. Nisu krsteni Duhom Svetim zato ne mogu moliti. Kad bi samo krstenje bilo dovoljno ne bi toliki krsteni propadali. Ne bi ni jedan krsteni uopce imao sansu zavrsiti u Paklu. Zato nam je vise nego ikad potreban Duh Sveti, Treca Bozanska Osoba, koji izlazi od Oca i Sina. A Njemu se danas najmanje moli. On je Ucitelj , Tjesitelj, On je Branitelj. Zato nista neznamo, neutjesni smo i nemamo zastitu. Treba moliti za ustrajnost u molitvi. A to daje Duh Sveti. On daje upoznati Zivoga Boga. Svojom snagom moliti , bez Duha Svetog, nema uspjeha. Sta znaci imati duhovnika ako je slijep. Slijepac te ne moze voditi. Moze al u krivo. Molio sam 10 godina bezuspjesno da mi Gospodin posalje na put nekog tko ce me duhovno voditi. Na kraju sam dokucio da mi je Gospodin duhovnik koga trazim. Sto mi vrijedi duhovnik po mojoj mjeri koji ce me moderno odvesti u propast. Pisano je da ne treba nitko da nas uci ako imamo Duha. Svako tko pocne ozbilnije traziti Gospodina i duhovno staviti ispred svjetovnog, bit ce napadan. Nije nam se boriti protiv vrhovnistva i vlasti nego zlih duhova. Zato se treba oboruzati i onda ici u boj. Prvo trebamo moliti Kraljevstvo Bozje i Njegovu pravednost. To je uvjet da nam se ostalo nadoda. Ako i nemolimo za ostalo dat ce Bog. Zato mnostvo rijeci , nabrajanje kao pogani nije molitva. Zna Otac Nebeski sto nam treba i prije Ga pitamo. U ovome ludome svijetu , u kojem jesmo al nismo od njega, trebamo smirenje. Zato je najbolje i najlakse moliti Molitvu smirenja. Bogu se ne iznosi nikakva konkretna zamolba , nego se predanjem otvara Bogu i Njegovoj volji, uslisanje molitve se sastoji u onome sto se god bude dogadjalo. Svakako je dobro moliti litanije poniznosti i razmatrati knizicu Mala skola poniznosti.
    Robelar

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. "Nisu kršteni Duhom Svetim", a priznajete da su kršteni. Po krštenju se pima Duh Sveti. To što tvrdite karizmatska je zabluda.
      Ne može se raditi i "misliti na molitvu", kao da bi posao sam po sebi bio nevažan. Jako je važno uraditi ga kako treba. Sveti Josip, i Isus Krist nisu pravili klimav stol, već izuzetno dobar. Prikažite posao Bogu i uradite ga svjesno. Posvećuje ga tako posinjeni sin Božji u Sinu.

      Izbriši
  3. Krstenje vodom, vatrom , zeljom, krvlju, krstom, Duhom Svetim , krstenje u Ime Oca i Sinai Duha Svetoga. Jesu li apostoli bili krsteni od Ivana kao i Isus. Ako jesu , a jesu zasto nisu primili Duha Svetog kao Isus. Zasto im Isus daje po Uskrsnucu Duha Svetog dahnuvsi u njih. Zasto im salje Duha Svetog na Duhove ako su vec krsteni Duhom Svetim i ognjem???
    Drugo , Isus veli za Svetog Ivana Krstitelja da nema veceg rodjenog od zene nego sto je on i da do njega , Ivana, sezu proroci. Svetog Josipa nigdje ne izuzima od tog , ili Josip nije rodjen od zene. Ipak mislim da su Marija i Josip ispred svih Svetih.
    Nadalje, od kud to i gdje pise , sto se sve vise spominje, da je Gospodin Isus bio stolar? Spominje se samo da je bio stolarev sin sto i to nije tocno posto je bio Bozji Jedinorodjeni Sin. Nigdje u Pismu ne veli da je cak i pomagao Josipu u stolariji. Samo njegovo odjevanje odaje da se nije ni odjevao tako.
    Zatim kad se veli da je Gospodin Isus stanovao u Nazaretu. Lijepo pise da se nastanio u Kafarnaumu.
    Zatim , ocekivani izgled Gospodina Isusa po Njegovom dolasku kao Suca. Opisuje se kao nekakvi mlaki hipik dok u Otkrivenju pise kako ce izgledati sasvim drukcije. Oci mu nisu zelene ni plave nego plamen ognjeni. Kosica mu nije duga i plava nego glava mu i vlasi poput bijele vune i snijega. Noge mu kao mjed ugladjena i u peci uzarena. Lice mu sjaji kao sunce u svoj svojoj snazi...
    Robelar

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Brkate mnoge i teške stvari. Udaljite se od karizmatika.
      Isus nije primio Duha Svetog. Isus je jedan Bog sa Ocem i Sinom.
      Isus je udijelio po Uskrsnuću Apostolima Duha Svetoga kao sakramentalnu moć, potestas, koju će oni moći predati drugima po polaganju ruku, unutar sakramentalnog obreda. Itd. U svim stvarima Crkva je autoritativno dala pouku. Treba to upoznati, vjerovati i slijediti. Osim toga, potpuno je razumljivo.
      Isus je bio stolar, sin stolara. Živio je jedno vrijeme u Kafarnaumu kad je počeo pučavati. Itd.

      Izbriši
  4. Postovani , sko dopustite odgovor Emilu koji tvrdi da Crkva ne osudjuje Fasnik.
    1. Ni u jedno se vrijeme godine dragi Spasitelj ne vrijedja tako , kao u dane poklada. To su pravi dani zetve za pakao. Dok Spasitelj tiho u crkvi prebiva, mnogi ljudi uzivaju u bucnom i nepristojnom veselju i oskvrnjuju svoje tijelo, neumjerenoscu u jelu i pilu i mnogim drugim necistim grijesima. Koliko ih imade , koji upravo sada pocine prvi teski grijeh , koji u ovo vrijeme izgubi cistocu i nevinost svoga srca! Dani poklada - dani su grijeha!
    2. Da dragom Spasitelju zadovolje za tolike grijehe , koje mu nezahvalni ljudi i krscani u ove dane nanose , sakupljaju se revni stovatelji Presvetog Oltarskog Sakramenta i Srca Isusova pred Svetohranistem te mu prikazuju svoje molitve i Pricesti kao zadovoljstinu za nanesene uvrede. Koliko li utjehe za dragoga Spasitelja , kad vidi mnoge sakupljene oko sebe! Medju njima moras i ti biti! I tebe to mora veseliti , sto mozes utjesiti svoga Spasitelja! Da, dragi Isuse , moja je odluka u ove dane poklada, svaka sv. Pricest neka Ti bude zadovoljstina za grijehe svijeta! Sve duse , koje se tako lakoumno bacaju u pogibelj , hocu da budu ukljucene u moje molitve!
    3. Veliku utjehu mozes pripraviti Spasitelju i time , ako se osobito u ove dane cuvas svake pogreske, te u svemu nastojis biti sto revniji. Za vrijeme poklada moras vise moliti nego obicno , i osobito se boriti proti zlim navikama i cuvati se svakidasnjih pogresaka, a narocito svoje glavne pogreske. O dobri Isuse, to ce biti cvrsta odluka mojega danasnjeg razmatranja. Pomozi mi svojom miloscu!
    1934.g. Put Srcu Spasiteljevu
    Robelar

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ako sam propustio taj odgovor, bilo je zbog toga jer sam ga komentirao. Ako nisam, bilo je zbog previda.

      Izbriši