Još prvih tjedana nakon ukazanja u Međugorju započeli su teološko kritični osvrti na isto. Osvti na koje skoro nitko nije htio svratiti pažnju. Međugorje nam je tolikima bilo neka vrsta pomoć Božja protiv komunizma, i ništa se lošeg tu nije moglo vidjeti. Trebalo nam je Međugorje kao kap vode žednomu te smo prihvaćali ukazanja sljepo i strastveno trčeći u naručje ne malom fanatizmu.
To je kao kad se muškarac zaljubi u neku djevojku: vidi ono što želi vidjeti, a ne stvarnost. Stvarnost dolazi poslije neminovnom i skoro surovom realnošću. Vrijeme je tada pokore prijatelju.
Mnogo gore desilo se u Međugorju. "Ko, ma šta, ma jašta nego Gospa, niko drugi do Gospa. Ta vidiš koliko se ljudi moli, kruži oko crkve na koljenima, posti i sve ostalo. Ne može ništa biti drugo do Gospa... evo, ozdravio onaj, ozdravio taj, itd. Došli toliko odavde, a toliko odonud negdje...". I sve tako.
Na desetine, na stotine, na tisuće uletiše svom dušom u najobičniji i najkrutiji fanatizam kojeg je i sam autor bloga bio žrtva dobrih godina.
Međugorje je laž. Najobičnija i vrlo malo dotjerana laž. Trebalo budalama, našli se naivni, pa prihvatili ko mahniti. Otprilike tako.
Sjećam se kad bi netko pametan rekao par riječi, onako skoro kriomice nečeg nalik na kritiku ukazivanja i sl... ajme što bi skočili na takvog ko bijesne ose! A što da kažem o Biskupu Žaniću ili Periću? U razgovorima bi ih napadali ko da bi bila divlji kerovi što naiđu u tvoju baštu odnekud. To i ništa drugo bio je fanatizam međugorski. Oni bolji među nama su ih sažaljavali kao da bi se odnosili na slaboumne: "šta će, oni su 'duhovno nedozreli', nisu imali 'doživljaj' Boga" i sl. - ukazivačke i karizmatske formule kojima bi ih se etiketiralo na neki način i probalo uljudno izbjeći krvoločne, makar simbolične napade.
Taj štos u kojem smo bili ima bilo u psihologiji, kao i mistici s druge strane definiciju ideološkog zasljepljenja ili fanatizma. U drugim religijama pod sličnim psihološkim ili duhovnim procesom može se doći do ubojstava protiv "zabludjelih" itd.
Da ne duljim, ovakvo žalosno stanje u kojima nam je duh čamio zarobljen lažima činilo je da ne budemo u stanju čuti makar riječ pametnog čovjeka koja bi išla drugim smjerom. Mi smo bili k'o Savao koji je čuvao odjeću onih koji počeše kamenovati Sv. Stjepana, odobravajući taj čin.
Tako, na samom početku ukazivanja, još u jesen 1981., stiže pismo jednog nijemca, T. Kolberga biskupu Žaniću upozoravajući ga na nekoliko sumnjivih momenata koje je uočio u tek početom međugorskom fenomenu. Navodi: "U Međugorju je bilo ukazanje sa sivom haljinom. To pobuđuje sumnju. U svim pravim ukazanjima Majka Božja nosi svijetlu čistu, bijelu haljinu kao vidljivi znak svoje neokaljanosti i čistoće. Iskrivljenost od čistoga bijeloga prema prljavom sivom jest znakovito poniženje Bezgrješne." Ogledalo Pravde, 42-43.
Dakle, biskup je bio upozoravan, imao je više informacija od nas svih skupa - nas prosvjetljenih, nas na višem nivou -, plus što je razlučivao smireno svojom glavom tražeći dobro vjernika. Samo u prvoj komisiji za Međugorje pojedini njeni članovi napravili su dvije stotine posjeta Međugorju za dvije godine: prisustvovali na misama, razgovarali sa vidiocima, svjedocima zbivanja, župnikom, ondašnjim svećenicima, itd.
Mimo svoje teološke izobrazbe o pitanjima ukazivanja. Primjetimo, da posebno u ono vrijeme, hercegovački kler je bio dosta konzervativan; da jednom riječju opišemo: svećenici "po starinski" u novom ruhu. Svakako da će modernizam i ovdje učiniti svoje, samo daj vremena, ali treba imati na umu da je komunizam doprinuo nečem pozitivnom: vjerni crkveni ljudi, kojih je bilo dosta, začahurili su se pred velikim promjenama koje su već harale Zapadom. Izvana su održavali privid uvođenja "promjena", ali su u biti djelovali "po starinski". Nešto u mnogo boljem izdanju može se vidjeti u Poljskoj. Makar, modernizam je crv koji je sposoban svako tijelo načeti ukoliko ga se odozgo, i autoritativno, ne satare.
Takav je bio Biskup Žanić, a sličan je njemu i njegov nasljednik, Perić. Općenito rekavši: tko imalo koristi glavu i pamet koju mu je Bog dao, na osnovu bazične vjerske formacije biti će u stanju vidjeti ogromna odstupanja od katoličkog načina razmišljanja i djelovanja u međugorskom fenomenu.
[Jedan od prvih teologa koji se kritično i ozbiljno posvetio ovom fenomenu, bio je upravo franjevac rodom iz Međugorja, fra Ivo Sivrić. Njegova knjiga "Skrivena strana Međugorja" objavljena je prvo na francuskom, a poslije i na engleskom. Inače misionar s našim ljudima u Kanadi i USA, napravio je osam dugih posjeta i istraživanja na licu mjesta, prikupljajući bezbroj podataka i konsultirajući ozbiljnu bibliografiju od 200 navedenih knjiga i istraživanja. Biskup Žanić je davno rekao da onaj tko želi govoriti o Međugorju prvo treba pročitati ovu knjigu i radove njegovih komisija.]
Ali... "ja sam žuti, hercegovac ljuti". Ko će sa nama na kraj? Ko će nas urazumiti kad se nama nešto zametne? Ništa, kao gluvi samo naprijed. A pred našim očima su se odvijali tako očiti paradoksi, koje nam je Bog dopuštao da ih vidimo, i sa samo malo zdrave pameti mogli smo izbjeći tolikom sljepilu. Umjesto toga, napravili smo jednu pseudoreligiju zasnovanu na "vijestima od vidioca". Jednostavno tako. Niti je nama bilo Učiteljstva da valja, ili savjeta, ili štiva Crkvenih Otaca, nauka ili slično. Ništa. Sve je trebalo proći kroz štembilj "potvrde ukazanja". To je bio "najuzvišeniji autoritet". Tu se "nebo sa zemljom spaja". Kako su se neki usuđivali govoriti: "Rim je centar Crkve, a Međugorje je centar svijeta".
I tako je bilo stvoreno fanatičko leglo. Leglo novih zelota, "katalibana" makar - to da -, bez oružja osim što bi sebi i sličnima naudili. A tko hoće "katalibane"? Katolike koji odvajaju same sebe od Vjekovnog Učiteljstva u ime ukazanja ovog ili onog? Tko hoće "karizmatsku Crkvu" umjesto hijerarhijske od Boga osnovane? Jedino đavao.
To je njegov veliki podvig u Međugorju: napraviti mentalitet koji će zasnivati svoju "vjeru" na osjećaju, umjesto na razumu kojeg vjera prosvjetljuje. Vjera koju smo primili preko propovijedanja Apostola i očuvanu i predanu Tradicijom. Tu, na tom principu, krije se gnostički korjen "mističnog iskustva" kojim se "prilazi Bogu" tako prisutan u karizmatskoj obnovi, toliko bliskoj međugorskom fenomenu.
Upravo zbog toga toliko "obraćenja" u Međugorju preko tako čudnih "doživljaja", "zanosa", i sl. Mnoga svjedočanstva mogu se svesti na "osjetio sam". Dok je naprotiv, katočki nauk solidna doktrina koja se na naravni način apsorbira svetim življenjem dan za danom, već jednom intelektom prihvaćena. Katolik "vjeruje" u pravom smislu riječi. Prihvaća pameću Deset Božjih Zapovijedi i živi ih dan za danom skromnim životom. Prihvaća i vjeruje u Sina Božjega i njeguje božju blizinu i čuva se u milosti pristojnim izvršavanjem svojih staleških obaveza, vježbajući se u svakodnevnoj pobožnosti kojoj je svrha čedan i svet život. Radnik radi i ne vara nikog, makar bio siromašan. Zadovoljan je svojom plaćom i u miru jede svoj kruh. Ako mu je potrebno više, već će pribaviti. Raditi će više i bolje, i Bog će već dati. Primjeran je na svom mjestu, i iza leđa dobri ga hvale a loši mu zavide. Ali on vrši svoje.
Studen uči marno i dobiva dobre ocjene. Ako može dobiti četvrticu, ne radi dobro ako dobije tricu. Mora iskoristiti svoje talente ali za Božje Kraljevstvo, na slavu Bogu i dobro svojim bližnjima, narodu i državi. I treba se potruditi uvijek biti bolji. Brakovi odgojiti djecu za Boga, i imati ih što je više moguće. Okupiti obitelj noći na molitvu, i ne klanjati se televizoru, nešto tako često a neshvatljivo kod našeg naroda. Inače, na Balkanu su tu svi negdje po tom pitanju. Uglavnom, dosta tako kako se živjelo u našim krajevima do pred kojh 50 godina.
Đavla interesira razbiti sve to i donijeti neki novi religiozni štimung i stil. Mudri ljudi i stabilni vjernici upozoravali su na to: u ovim stvarima đavo krije svoje papke. Pod prividom pobožnosti, zabija golove.
Neki su to primjetili još davno: navodna "Gospa" u Međugorju ima noge skrivene u oblaku. U svim priznatim ukazanjima Majke Božje vide se njene noge na podnožju. To je znak da je Bezgrješna ljudsko stvorenje uzeta sa ove zemlje za Božje Remek Djelo Utjelovljenja Sina Božjega. Sa zemlje je, ali je Žena i Bezgrješna.
Bacimo stoga pogled na nekoliko priznatih ukazanja. Lurd:
Fatima:
La Salette:
Guadalupe, lik odražen na plaštu Sv. Dijega, čak su ga i anarhisti napadali bombom ali je ostao neoštećen i mnogo drugih velikih i neobjašnjivih stvari vezanih za ovaj plašt:
Vidi se jedno obuveno stopalo, drugo je prikriveno:
Dok, interesantno, kod jednog drugog ne priznatog ukazanja u španjolskom Garabandalu:
Imamo sličnu situaciju kao i u Međugorju. Također, i tamo su četiri vidjelice sve izabrale bračni život, slično međugorskim. Navodno, "to im je Gospa rekla".
Opisani lik nije neki "dokaz" protiv Međugorja, ali jest indikacija. Uklapa se u ono što se sa teološke strane može zaključiti o ovom fenomenu. Mnoga, makar ne sva, teološka razmišljanja koja pobijaju međugorski fenomen mogu se naći u knjizi Biskupa Perića "Ogledalo Pravde".