Pravim kratki osvrt na novi članak Raymonda Ibrahima pod navedenim naslovom. U prilikama poput ove ne
mogu se uzdržati a da ne napravim osvrt na njegova precizna opažanja posebno
kada se radi o temama koja su direktno povezana i sa balkanskom i sa evropskom
politikom, te posebno sa kršćanstvom. I na koncu, s povijesnom osobom takvog
kalibra kakav je Sv. Franjo, istaknuta i jedna od najutjecajnijih osoba
evropske i svjetske povijesti. Sveca koji je obilježio trinaesto stoljeće,
inače Srednji Vijek i naknadnu povijest Crkve. Iz franjevačkih redova docnije
niknuti će sveci koji će poput zvijezda na nebu osvljetljavati put budućih
pokoljenja. Sv. Ante, Bonaventura, pa do naših Mandića i Tavelića.
Bitno je dakle
osvijetliti lik Sv. Franje, totalno iskrivljenog današnjim poimanjem hipilandije, glupog i odvratnog
pacifizma koji odudara toliko od realnosti, koliko od zdrave pameti. Ne, Sv.
Franjo nije bio takav. Upoznajmo i istaknimo u pravim značajkama lik giganta
Katoličke Crkve u ovim neprikosnovenim povijesnim podacima, suštinski
različitim od karikatura koje od njega prave. Prikažimo u isto vrijeme, volio
bih govoriti o tolikim drugim stvarima ali ovo se ne može preskočiti, koliko
odudara misao tkzv. „Pape Franje“ od njegovog slavnog imenjaka. Slijedi
Raymondov članak:
Kada je kardinal
Jorge Mario Bergoglio postao Papa 2013-te, izabrao je ime Franjo, htijući time
naznačiti da bi njegov pontifikat trebao biti označen milosrđem i suosjećajem
prema siromašnim i potrebnim – jer takva je reputacija njegovog imenjaka,
Svetog Franje Asiškog: "čovjek siromaštva, čovjek mira, čovjek koji voli i
štiti stvorenja", objasnio je Bergoglio, danas papa Franjo, kao i zašto je
izabrao to ime.
Sveti Franjo
(1182-1226) doista je poznat radi svih ovih vrlina. Ali je bio i poznat po
nečemu što mu njegov moderni dan imenjak propušta potcrtati: apologetsko
suočavanje Islamu.
Prema knjizi „Sveti Franjo Asiški i obraćenje muslimana“,
od Frank M. Rega:
"Potpuno svjestan
opasnosti, Franjo je odlučio poći u misiju među nevjernike muslimanskih zemalja.
Primarni izvori su suglasni da je bio spreman da žrtvuje svoj život i umrijeti
za Krista, tako da ne može biti sumnje da je nakana njegovog putovanja bila
propovijedati Evanđelje, čak i uz rizik mučeništva (str. 43)."
Uz spašavanje
duša, on je nastojao spašavati i živote; i zbog toga pomoći donijeti mir u
nemirnom svijetu u kojem je živio, gdje su kršćani, odgovarajući na već
stoljetne islamske invazije i osvajanja kršćanskih zemalja, otišao u rat s
islamom, to jest, u Križarske pohode:
"Obraćanje muslimana svojim propovijedanjem je
krajnji cilj Franjinog napora i okončanje rata i susljedni mir bi bili
posljedica njihovog napuštanja Islama. Po riječima povijesničara Christoph
Maiera: "Franjo, kao i križari, htio je osloboditi sveta mjesta u
Palestini od muslimanske vladavine. Ono što je drugačije je njegova strategija ....
On je htio da njihov potpun prelazak na kršćansku vjeru"(str. 63)."
Godine 1212, za
vrijeme Petog kružarskog pohoda, Franjo s jednim bratom redovnikom otputovao je
na Bliski istok i tražio javni susret sa Sultanom al-Kamilom - unatoč al-Kamilov
odredbi da "svatko tko mu bude donio glavu nekog kršćanina biti će
nagrađen sa bizantskim dukatom"(str. 57). Suvremenici Svetog Franje su ga
također upozorili da su muslimani "opaki ljudi koji žeđaju za kršćanskom
krvlju i da su počinili najdrskije zločine" (str. 34). Odlučni fratri su
nastavili svoje putovanje, spremni na sve:
"Rani dokumenti su jednoglasni u ukazivanju na
činjenice da su dva fratra bili podvrgnuti surovom tretmanu pri prelasku
muslimanskog teritorija. Božju ljudi bili su silovito zarobljeni od strane
stražara, zlostavljani i svezani u lance. Celano izvještava da je Franjo
"bio zarobljen od sultanovih vojnika, vrijeđan i tučen", ali nije pokazivao
nikakav strah, čak i pod prijetnjom mučenja i smrti (str. 58)."
Izvedeni na koncu
pred sultanom al-Kamilom, fratri su tražili "pokazati sultanovim
najmudrijim savjetnicima istinu kršćanstva, pred kojim Muhamedova zakon [Šarija]
ne vrijedi ničem, jer "ako umreš držeći svoj zakon, biti ćeš izgubljen;
Bog neće primiti tvoju dušu. Iz tog razloga smo došli k tebi.'"
Intrigiran smjelim
fratrima, "Sultan je pozvao imame, svoje vjerske savjetnike. Međutim, oni
su odbili sporiti se s kršćanima i umjesto toga inzistirali da budu ubijeni
(odrubljivanjem glave), u skladu s islamskim zakonom (str. 60)."
Sultan je odbio
taj poziv: "Idem suprotno onom što mi traže moji vjerski savjetnici i neću vam odsijeći glavu... jer ste izložili
svoje živote kako bi spasili moju dušu."
Tijekom njihove
rasprave i odnoseći se na "stoljeća muslimanskog osvajanja i okupacije
zemalja, naroda i nacija koja je nekoć bila kršćanska", Kamil je gledao
uvesti u zamku redovnike njihovom vlastitom logikom: ako je Isus učio da
kršćani "okrenu drugi obraz" i "vrati zlo dobrim ", upitao
je, zašto "križari ... vrše invaziju na muslimanske zemlje?"
Ali Franjo se
nije nastojao „izvući“: također je citirao nikog drugog doli Krista: "Ako
te tvoje desno oko dovodi u napast, izvadi ga i baci od sebe. Jer bolje ti je
da propadne jedan dio tvog tijela nego da ti cijelo tijelo bude bačeno u pakao."
Franjo je zatim
objasnio: "To je upravo razlog zašto kršćani napadaju zemlju u kojoj vi
živite, jer vi psujete ime Kristovo i priječite svakome kome možete dati mu
štovanje" – spominjući se islamskih pravila koja, zajedno sa otežavanjem
kršćanskog bogoslužja, čine kršćanima život tako težak i ponižavajući da su
nebrojeni milijuni kroz stoljeća bili prinuđeni na obraćenje na Islam da bi
olakšali sebi patnje.
Postoji više
zanimljivih aspekta susreta Svetog Franje sa sultanom Kamilom, uključujući i
one koji smatraju paralelnim u suvremenom svijetu, kao što su šerijatske stroge
kazne za psovanje Islama i kršćanske evangelizacije (često se vidi kao jedno te
isto) i pozive na smrtno kažnjavanje Islamskih otpadnika. Mogu se vidjeti u ovom kratkom članku.
Za sada
razmotrimo neke naglašene razlike između Svetog Franje i njegovog modernog
imenjaka.
Dok je svetac
optužio Islam za progon kršćana, i nastojao im donijeti olakšicu - do te točke da izlaže svoj život - Franjo
odbija da se suoči s Islamom. Kad je pozornost cijelog svijeta na njemu, on
obično propušta osuditi ili čak upoznati javnost sa neprestanim progonom
kršćana, uključujući i milijune katolika.
Prošle godine
održao je gotovo sat vremena govor pred UN-a. Samo jednom je Franjo uputio na
progonjene kršćane – i spojio je njihove patnje istoj jedinoj rečenici s
navodno jednakim patnjama „pripadnika većinske religije“, to jeste, muslimana
sunita. Istina je međutim i svakako, suniti nisu bili zaklani, niti im glave
odrubljivane, vođeni u ropstvo, silovani zbog njihove vjere; nisu njihove
džamije dinamitirane i spaljene, nisu zatvarani ili ubijani zbog otpada od
vjere, psovki, ili evangeliziranja. To je zato što su teroristi – bilo se
radilo o al-Qaedi, Boko Haramu, ili ISIL-u: suniti
I prije toga
Franjo je ovjavio svoju prvu encikliku - važan dokument namjenjen za pouku svim
katolicima na svijetu – a da nije spomenuo progonjene kršćane.
Nedavno, nakon
što je jedan novinar upitao Franju o klanju 85-godišnjeg svećenika u Francuskoj,
te kako je očito bio "ubijajen u ime Islama", Papa se nije složio i
nastavio ponuditi mnoštvo glupih i apsurdnih naglabanja u obrani Islama.
Dok Sv. Franjo
nije propovijedao ni pasivnost pred agresijom:
Istaknuti
povijesničar za pitanje Sv. Franje i Peti križarski rat, profesor James Powell,
napisao je: "Franjo Asiški otišao je u Damiette ( u Egipat, gdje je živio Sultan
Kamil) u misiju mira. To se ne može dvojiti. Ne smijemo, međutim, pokušati ga
napraviti pacifistom ili ga označiti kao kritičara križarskog rata." Jedan
drugi od vodećih stručnjaka za križarske ratove, Christoph Maier, bio je još
eksplicitniji: "Franjo je tako prihvatio križarski rat, kao legitimne i od
Boga naređen, i bilo je sasvim jasno da se ne protivi upotrebi sile kada dođe
do borbe između kršćana i muslimana." Jednom prilikom je naznačio svojoj
braći o "... Predvodnicima i hrabrim vitezovima koji su bili srčani u
borbi protiv nevjernika sve do smrti ...",
čijim djelima tako hrabrih ljudi se divio, jer su to „... sveti mučenici umrli
u borbi za Vjeru Kristovu"(p.70).
To je razlog zašto oni koji znaju pravu biografiju Sv. Franje žale njegovu modernu transformaciju u neku vrstu srednjevjekovnog "hipijca", ili, u Franjinim rječima: "Čovjek mira, čovjek koji voli i štiti stvorenja." Godine 1926. Papa Pio XI napisao je (opaska blogera: Enciklika Mortalium animos):
"Ono što zli čine i po čemu su toliko daleko od istinskog uvažavanja Čovjeka iz Asiza (Sv. Franje), su oni koji, kako bi poduprijeli svoje fantastične i pogrešnih ideje o njemu, drže ovakve nevjerojatne stavove ... da je to bio preteča i prorok tih lažnih sloboda koja su se počela manifestirati u modernim vremenima i koji uzrokuju tolike smetnje kako u u Crkvi kako i u civilnom društvu!"
U kontekstu suprotstavljanja islamu, Rega žali da za "za revizioniste 'pravi' Franjo nije bio smjeli evangelizator, već stidljiv čovjek, čiji je nakana bila da fratri žive pasivno među Saracenima (Muslimanima) i budu im "podložni"(p.95).
Konačna bitnan momenat: dok se Sv. Franjo ne ruga Muhamedu - makar s time ne izmiče savjetu imama da mu se odsiječe glava - on nedvosmisleno prikazuje poruku muslimanskog proroka kao lažnu. Za razliku od diplomatskog Pape Franje, koji nikada se ne pokazuje kao onaj koji bi propovijedao Krista muslimanima, nego ih štoviše i potvrđivao u njihovoj vjeri, iskreni svetac u suštini je imao pravu brigu o dušama muslimana, do točke da izlaže svoj vlastiti život To je bila značajka svih Papa, "Kristovih Vikara". No, očito to nije slučaj za Franju.
Ukratko, tu je izražena crta između sućuta Sv. Franje i kukavičluka Pape Franje - ili još gore, suučesništva. Kada je riječ o suočavanju s Islamom i odbrani vjere i progonjenih kršćana, Papa Franjo žalosno ne predočova hrabrog fratra čije je ime prisvojio.
Nema komentara:
Objavi komentar